I Nattens Tystnad

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2020

Fibromyalgi

Av nattenstystnad - 17 augusti 2020 06:15

 


                               


En av alla sjukdommar jag lider av är fibromyalgi.

Många har nog hört namnet och kanske tänker ni på någon äldre släkting ofta kvinna som hade smärta. Någon enstaka kanske till och med fortfarande inte tror på att de är en fysisk sjukdom. Förr trodde man att det bara var en inbillningssjukdom vilket är helt fel. Trots att de drabbar många kvinnor så är det inte alls så att det enbart är kvinnor som drabbas utan det finns både män och barn som också diagnostiserats med fibromyalgi. 

Länge var orsaken till fibromyalgi okänd som sagt i början trodde man de var en inbillnings sjukdom tyvärr behandlas vi i bland som om vissa fortfarande tror det. Men forskningen har gått framåt och att de är en fysisk sjukdom är trots allt de flesta eniga om i dag och de har kommit många forskningsstudier på sjukdommen de senaste åren. 

Den senaste jag hörde är att det är en inflamation i ryggmärgen/hjärnan. Bra tänker du då sätter vi in inflamationshämmande så botar vi alla. Och vist hade det varit kanon om de funkade men tyvärr gör det inte det. Enkelt förklarat finns det två typer av mediciner fettlösliga och vattenlösliga dvs vissa kan passera genom vatten och andra fett. Men ingen av dessa kan passera in igenom ryggmärgsbariärren så den inflamationshämmande medicinen kan inte nå dit den behöver.


Om vi går tillbaka till vad fibromyalgi är så  tänker nog många på hud smärta, och några har säker hört om fibropunkter. Och de är helt rätt de finns med i fibromyalgi men problemet med fibromyalgi är att de är en sjukdom som påverkar så stor del av kroppen och har så många fler symtom än de flesta vet om. 
Jag ska dela med mig en bild som jag tycker är väldigt talande och gör fibromyalgi lite mer lätt överskådlig.


 

Som ni ser är det rätt så mycket olika symtom. Nu har säkert inte alla alla symtom. Men jag kan tyvärr pricka av alla symtom på denna lista även om vissa symtom kommer i skov och vissa är kvar mer eller mindre hela tiden.  Ta detta med sömnen tex jag får ofta höra av min min familj att jag somnar så lätt och sover så mycket och de gör jag på dag tid speciellt efter som jag har lättare o sova när jag har sällskap. Men saken är också den att även om jag sover många timmar på en natt så  är jag tröttare när jag går upp än när jag går o lägger mig för sömnen är inte återhämtande eller hur jag ska förklara det. Sedan förbrukar vi så enormt mycket energi av att ständigt ha ont. Tänk dig att leva 24/7 med dessa symtom ( det är ju som att ständigt ha influnsa eller nått och hur mår du då ? Rätt trött och ligger till största delen nedbäddad eller hur?)  För mig är detta bara en av mina sjukdommar och flera av de andra har samma eller liknande symtom som tex PTSD som jag nämnt tidigare gör även den att jag är väldigt känslig för ljud, ljus  och andra sinnes intryck.  Mycket ljud och rörelse gör mig extremt trött.  Men jag har ju sett dig på marknader tänker du, och de är helt sant. Jag har bestämt mig för att inte bli min sjukdom utan sjukdommen är nått jag bär men inte nått jag är. Och efter som marknader är bland de roligaste jag vet så väljer jag att gå. Om du ser mig med min syster E och kollar noga kan du se att vi har utvecklat en strategi som funkar bra för mig. E har sin hand på min axel så att jag hela tiden ska känna att hon är där. Jag har oftast solglasögn på mig som inte bara döljer ljus framifrån utna även uppifrån och från sidorna. Jag har även öronproppar för att ta bort ljudet. Hm tänker du hur funkar de då när ni ska prata. Jo det är här handen på axeln åter bli efektiv för efter som jag vet var hon är och hon är teckenspråks tolk så kan jag använda mig av teckenspråk och dels slipper skrika för att överrästa allt skrån men också hon förstår dirket vad jag behöver. Efter som jag får extra svårt med språket när de är mycket stimmuli runt mig så är teckenspråket ytterligare en god hjälp. Men om vi träffas på en marknad och du vill hjälpa mig så kom i håg att ta de lugnt. Mycket troligt kommer jag att stamma och tappa ord men om man inte lossas om det utan ger de lite tid och inte börjar gissa en massa så löser det sig. Att tappa ord och stamma kan jag även göra i andra sammanhang tex om jag är trött eller om jag är känslosam. Men också om jag tagit mina smärtmediciner och har väldigt ont. så hör du mig stamma tänk då gärna på att ta de lite extra lugnt och ge mig utrymme och tid o varva ner.  


Falska bröstsmärtor  är extremt obehagligt de känns som man får hjärtinfarkt. Men de sitter i muskelaturen. Men smärtan är så intensiv att man bara böjer i hop sig o får svårt o andas känns som någon hugger en kniv in i bröstet på dig. Detta med bröstsmärtor är ju också nått som jag kan få vid panikångest anfall eller ångest anfall. Så som ni ser återkommmer vissa symtom i flera diagnoser. Men som sagt symtomen är många och jag känner igen mig i alla av dem även om vissa är intensivare vid vissa tillfällen och andra vid andra.


                                      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nattenstystnad - 20 januari 2021 23:58

                 Ensamhet är något nästan alla med psykisk ohälsa och speciellt vi med trauman brottas enormt mycket med. Och vi pratar inte en vald ensamhet eller ens den vanliga sortens ensamhet utan den ensamhet vi menar är en mycket mer djupgå...

Av nattenstystnad - 29 augusti 2020 00:23

                     Många har nog svårt att förstå hur de att leva med en stress diagnos som tex PTSD och med den ångest som ofta är en ovälkommen följeslagare. Då jag har kontakt med andra med samma eller liknande diagnoser så ...

Av nattenstystnad - 27 augusti 2020 05:01


  Har nu legat i sängen o vridit mig i över 2h så mycket tankar som far genom mitt huvud. Blev sårad av en vän för några veckor sedan och de känns så träligt att vänskapen skulle sluta så, Vist jag borde kanske be om förlåtelse... eller jo jag...

Av nattenstystnad - 27 augusti 2020 01:44

        Kan inte låta bli att både bli nyfiken  och tycka det både är spännande och läskigt. I dag när jag skulle iväg vid 17 tiden så när jag kom ut till bilen så körde först två  polis MC förbi mig och in på våran innergård och sedan när jag v...

Av nattenstystnad - 26 augusti 2020 04:20

    Borde verkligen sova men i natt är en sådan där natt då de bara inte går. Tankarna snurrar i 180 knyck och lika så gör rummet med andra ord är jag väldigt yr och mår inte bra fysiskt. Logiken säger lägg dig o vila så kanske det går över me...

Ovido - Quiz & Flashcards